Nieuwsbrieven archief

Nieuwsbrief januari & februari 2021

Hoe gaat het met jou in deze rare tijd? Waarin het einde maar niet in zicht lijkt te komen van vervelende maatregelen en nieuwe virusmutaties? Maar er ook wel hoop gloort door het vaccineren dat is begonnen?

Polarisatie

De samenleving lijkt steeds meer te polariseren. Zou dat deels kunnen komen doordat we -zeker nu, tijdens deze pandemie- teveel middels elektronische apparaten met elkaar proberen te communiceren en minder face-to-face? Dat ‘zenden’ de norm is geworden en een echt gesprek voeren een vaardigheid is die langzaam maar zeker steeds verder op de achtergrond verdwijnt?

Allemaal experts

Wat heb je aan een verhaal of een mening van een ander als je tegenwoordig met een paar keer klikken via Google ‘alle’ informatie tot je beschikking hebt en dus ook expert bent? Dan is jouw mening de waarheid. En die van de ander de zijne. Dan luister je niet meer naar elkaar maar poneert ieder je eigen waarheid. We besluiten in het beste geval dat we het ‘eens zijn om het oneens te mogen zijn’. Maar brengt dat ons verder? Kom je dan nog in verbinding? Luister je dan nog?

Om deze ‘filosofische beschouwing’ een concrete draai te geven heb ik 10 ‘regels’ op een rij gezet die je helpen om de vaardigheid tot het voeren van een écht gesprek te verbeteren.

Hoe voor je een écht gesprek:

1. Niet multi-tasken

Niet alleen je telefoon op stil en op zijn kop neerleggen zodat je meldingen niet ziet maar ook niet iets gaan doen op de computer, niet iets lezen. Niet nadenken over wat je vanavond gaat eten of wat je vandaag verder nog moet doen. Wees in het moment, wees aanwezig. Als je geen zin in het gesprek hebt, voer het dan niet. Dat scheelt tijd.

2. Houd geen betoog

Als je geen zin hebt om te horen wat een ander vindt en alleen jouw mening naar voren wil brengen kun je beter een blog of nieuwsbrief  schrijven.

In een gesprek valt er wat te leren van een ander maar dat gebeurt alleen als je jezelf niet tot het middelpunt maakt. En als je soms zelfs even afstand neemt van je eigen mening, je eigen gelijk. Je gesprekspartner zal aanvoelen dat je openstaat voor zijn verhaal of mening en zal zich daardoor meer laten zien. En je kan van iedereen wat leren.

3. Stel open vragen

Begin vragen met ‘wie, wat, waar, wanneer, waarom of hoe’.
Dan krijg je antwoorden waar je gesprekspartner zelf ook even over moet nadenken.

4. Laat je meevoeren in het gesprek

Als je naar iemand luistert komen er gedachten in je op. Dingen die je wilt zeggen, tegenwerpen, beamen, of een nieuwe vraag die je wilt stellen. Laat dit los. Vergeet die gedachte, vergeet die vraag. Als je dat niet doet, luister je niet meer en wacht je alleen nog tot je een ‘punt’ hoort, om vervolgens je eigen opmerking te kunnen maken of vraag te kunnen stellen, die inmiddels misschien helemaal niet meer past of niet meer in het verlengde ligt van het laatste dat iemand zegt. Blijf luisteren. Wees nieuwsgierig naar wat de ander te vertellen heeft, helemaal totdat die persoon klaar is. Dat is veel interessanter en het maakt daarmee een echt gesprek mogelijk in plaats van het over en weer poneren van een mening of verhaal. Die vraag of opmerking die in je gedachten kwam komt vanzelf weer terug. In sommige situaties zou je een woord kunnen noteren om het daarna weer los te laten, zodat je niet vergeet waar je op terug wilde komen of op door wilde vragen.

Kees Thorn zei eens in een interview: “Wat ik te vertellen heb dat weet ik al dus ik laat liever andere mensen praten, omdat die nog wel eens dingen zeggen die ik nog niet weet.”

5. Als je iets niet weet, zeg het gewoon

Het geeft ruimte in een gesprek om te leren.

6. Vergeet ‘autobiografisch luisteren’.

‘Autobiografisch luisteren’ is dat je iets dat iemand zegt direct op jezelf betrekt en dan meteen daarover gaat vertellen. Herinner jezelf eraan dat de ervaringen van een ander anders zijn dan die van jou. Blijf nieuwsgierig naar de ander.

7. “I only say this once.” Herhaal jezelf niet

Het jezelf (eindeloos) herhalen of het opnieuw maar anders formuleren van hetzelfde, zorgt niet voor meer begrip bij de ander maar zorgt ervoor dat de ander het minder interessant en onbelangrijker gaat vinden. Herhalingen zijn saai en neerbuigend. En vooral hoogbegaafden zijn vaak allergisch voor herhaling.

8. Laat overbodige details weg

Jaartallen, tijdstippen en een exacte plek, de precieze naam van, het doet er vaak niet toe voor de inhoud en impact van iets dat je wilt vertellen. Laat ze dus maar achterwege. Je gesprekspartner is er meestal toch niet in geïnteresseerd. Die is geïnteresseerd in jou en in hoe je iets hebt beleefd.

9. Luister

Luisteren is echt je belangrijkste eigenschap. Het is de eigenschap die ervoor zorgt dat je je kan verbinden. Dat je kan leren. Dat je kan groeien. Luisteren is moeilijker dan je denkt. Het vergt concentratie. Het vergt van je dat je de ander belangrijk vindt en dat je nieuwsgierig bent.

Als je luistert heb je de controle niet, je geeft de controle over aan een ander.
Als je luistert sta je niet in het middelpunt.

Een van de redenen waarom luisteren concentratie en energie kost is dat een gemiddelde persoon met ongeveer 225 woorden per minuut praat. Maar we kunnen luisteren naar 500 woorden per minuut. Hoogbegaafde snelle denkers waarschijnlijk naar nog wel meer. Dat betekent dat je meer dan de helft van de tijd hebt om in gedachten af te dwalen, met je eigen verhaal of mening aan de gang te gaan, je het verhaal al gaat invullen of aanvullen in de richting van je eigen gedachten en verwachting. Het kost dus moeite om ‘erbij te blijven’.

Wellicht is dit ook een reden waarom de meeste hoogbegaafden een hekel hebben aan smalltalk. Als de toch al langzame woordenstroom ook nog geen interessante inhoud heeft, of je de persoon die vertelt niet zo interessant vindt, dan kost het nóg meer energie om ‘erbij te blijven’.

10. Hou het kort

De tijd dat iemand écht met aandacht kan luisteren is niet zo lang.

Wat levert het je op om je gespreksvaardigheden te verbeteren?

Je verbindt je meer met anderen. Je leert meer. Je wordt wijzer. Je wordt rustiger. Je komt bewuster in het leven te staan, meer in het ‘nu’. Daardoor kan je beter genieten en haal je meer uit het leven. Je wordt je bewust van je eigen beperkingen. Je raakt meer in anderen geïnteresseerd. Je visie op de wereld en het leven verbreden zich. Je wordt een prettiger persoon voor jezelf en voor anderen.

In coaching komt vaak het thema ‘luisteren’ of ‘begrepen worden’ aan de orde. Gerelateerd aan hoogbegaafdheid is het een verhaal op zich. Het om zich heen hebben van ontwikkelingsgelijken of gelijkgezinden is voor hoogbegaafden vaak eerder uitzondering dan regel. Hoogbegaafden weten vaak veel en ‘alles’ beter dan een ander en hebben een sterke -vaak heel goed onderbouwde- eigen mening. Dat kan voor niet-hoogbegaafden in zijn omgeving als lastig worden ervaren.

Daar tegenover staat dat hoogbegaafden zich ook vaak aanpassen aan hun omgeving. Zij zoeken daar waar kan de aansluiting, de verbinding. Daar kunnen deze gespreksvaardigheden bij helpen.

In meer algemene zin is een goed gesprek voeren en luisteren voor veel mensen moeilijk en ontzettend belangrijk om (beter) te kunnen. Ook in (politieke) discussies; we luisteren te weinig naar de ander en willen vooral onze eigen mening of visie naar voren brengen. Het liefst als dé waarheid.

Dus, blijf geïnteresseerd in wat de ander je te vertellen heeft. Daar wordt je een beter, leuker mens van. En misschien polariseren we dan wat minder.

Meer weten, je mening hierover met mij delen -ik ben heel nieuwsgierig naar wat je ervan vindt!- kan in de reacties onderaan deze pagina. Een keer een afspraak maken voor een kennismakingsgesprek regel je door het contactformulier in te vullen of een afspraak te maken voor het inloopspreekuur.

Arnout Mostert

Overal waar ik ‘hij’ of ‘zijn’ schrijf kan je ook ‘zij’ of ‘haar’ lezen.
De 10 regels voor het voeren van een beter gesprek zijn gebaseerd op de Ted-talk van Celeste Headlee.

Terug naar boven…


Nieuwsbrief november 2020

Corona voor en corona na

We zijn voorlopig nog niet van corona af en het beheerst ons leven behoorlijk. We doen veel online en beginnen daar misschien wel meer en meer aan te wennen. Al blijkt dat we toch ook veel behoefte hebben om elkaar weer in real life te treffen waar mogelijk.

Toch komt er ook het een en ander onder druk te staan, verhoudingen veranderen, je werkt misschien wel voornamelijk thuis en zit meer op elkaars lip, of, als je alleen woont, ben je meer alleen dan voorheen.

Eenzaam

Hoe hoogbegaafder je bent (eigenlijk moet ik in dit geval zeggen: hoe hoger je intelligentie is) hoe minder je andere mensen nodig hebt om het toch naar je zin te hebben. Dit bleek uit onderzoek van Norman P. Li en Satoshi Kanazawa ‘The savanna theory of happiness’. Maar als je min of meer gedwongen alleen door het leven moet gaan is dat toch nog wel even iets anders. Er zijn zeker meer mensen eenzaam dan voor corona.

Self-Determination Theory

Volgens de (SDT) theorie van Deci en Ryan heeft ieder mens drie psychologische basisbehoeften:

  • gevoel van autonomie
  • gevoel van competentie
  • gevoel van relatie en sociale verbondenheid

Als een van deze pijlers onder druk komt te staan wankelt het fundament van welbevinden en normaal functioneren. Je raakt uit balans. En bij de één zal dat eerder zijn als het gevoel van autonomie wordt aangetast, bij de ander als bijvoorbeeld de sociale verbondenheid in het gedrang komt. Hoe zit dat bij jou?

Geen smalltalk

En áls je als hoogbegaafde wél behoefte hebt aan contact met andere mensen, dan wil je toch het liefst contact met mensen waarmee je lekker kan communiceren en goed kan levelen. Maar weinig hoogbegaafden kunnen smalltalk waarderen.

Maar waar tref je die andere hoogbegaafden dan? Het is niet zo makkelijk om met andere hoogbegaafden in contact te komen. Dat is de reden dat ik ben begonnen met peergroup-sessies, online gesprekken met een groepje van maximaal zes hoogbegaafden en met mij als ‘voorzitter’.

Peergroup-sessie pilot

De pilot sessie heeft inmiddels plaatsgevonden en die was een succes. Het thema van de pilot was ‘Hoogbegaafd, en dan? Hoogbegaafdheid voor beginners’. De deelnemers hebben het allemaal als prettig ervaren om vrij over hun hoogbegaafdheid te kunnen praten met andere hoogbegaafden. Ze voelden zich veilig om zich te uiten over dingen waar ze last van hebben zonder het gevoel te krijgen veroordeeld te worden door de anderen. Zelfs als je (nog) niet ‘uit de kast’ bent als hoogbegaafde kan je je in een peergroup-sessie openlijk uiten over je hoogbegaafdheid.

Na afloop van een peergroup-sessie krijgen de deelnemers exclusief toegang tot de Facebookgroep ‘Peergroup-sessies afterparty’ waar je met de andere deelnemers nog kan verder praten, websites, boeken, wijsheden en wat dies meer zij, kan delen.

Vervolg

Binnenkort organiseer ik een vervolg op de pilot met hetzelfde thema: ‘Hoogbegaafd, en dan? Hoogbegaafdheid voor beginners’. Uiteraard breng ik jou, als nieuwsbrieflezer, daarvan weer als eerste op de hoogte.

Inloopspreekuur

Mijn gratis online ‘inloopspreekuur’ op de donderdagochtend is nu even gestopt maar op 3 december begin ik met een nieuwe reeks. Vanaf volgende week kan je je daarvoor weer opgeven op mijn website.

Websites

Over websites gesproken, ik ben de afgelopen twee weken achter de schermen heel druk bezig geweest om al mijn websites (8) en domeinen (25) te verhuizen naar een andere hosting provider. Daar merk je als eindgebruiker misschien niet heel veel van (behalve dan verbetering in de performance) maar het is echt een grote verbetering. Het was een nogal technische exercitie die ik nooit alleen had kunnen uitvoeren maar dankzij de toewijding van mijn oud-stagiair Ali Masoumie is het allemaal soepel verlopen. Geweldig!

Binnenkort dus een nieuwe peergroup-sessie, hopelijk spreek ik je daar. Je kan natuurlijk altijd contact met me opnemen als je vragen of opmerkingen hebt.

Tot snel!
Arnout

Terug naar boven…


Nieuwsbrief september 2020

Afgelopen maand schreef ik een artikel over perfectionisme. Een fenomeen waar hoogbegaafden veel last van kunnen ondervinden. Als je doorslaat in je perfectionisme kan je jezelf helemaal opbranden met als gevolg overspannenheid of erger, een burnout. Het duurt lang om dan weer te herstellen.

Een symmetrische zwart/wit afbeelding van een lamp met daarin de tekst: Hoogbegaafd? Perfectionisme

Burnout of bore-out

Veelvoorkomende klachten bij een burnout zijn lusteloosheid, het gevoel dat niks zin heeft, vermoeidheid, slecht slapen en zelfs depressie. Maar ook besluiteloosheid, onzekerheid en een laag zelfbeeld, wantrouwend zijn, prikkelbaarheid en concentratieproblemen.

Hoe weet je nou of je een burnout of een bore-out hebt? De klachten komen vrijwel helemaal overeen. En sommige mensen die een bore-out hebben, herkennen zelf niet dat ze zich eigenlijk vervelen op hun werk. Een bore-out heeft een andere oorsprong en dus is er ook een heel andere aanpak nodig.

Doe de test

Op mijn website kan je de bore-out test doen. Die sluit zeker niet uit of je een bore-out hebt of niet maar geeft je wel een goede indicatie. Daarbij krijg je, na het doen van de test, waardevolle informatie over bore- en burnout in je mail.

Hoogbegaafdheids-peergroup-sessies

Een lay-out van een typisch video-bellen app met zes kleine afbeeldingen van vrolijke virus emoticons en een grote daarboven

Voor hoogbegaafden is het moeilijk om in contact te komen met gelijkgestemden; maar twee op de honderd mensen zijn hoogbegaafd. Dus om met anderen, die je begrijpen en die de dingen die jij ervaart herkennen, in een veilige omgeving te praten is voor veel mensen niet zo makkelijk te organiseren. Daarom ga ik binnenkort een pilot doen: een ‘Hoogbegaafdheids-peergroup-sessie’. Als hiervoor voldoende animo is en de deelnemers het fijn en interessant vinden, ben ik van plan meerdere sessies te organiseren, elk met een eigen thema.

Pilot: hoogbegaafdheid voor beginners

De eerste peergroup-sessie, de pilot dus, heeft als thema ‘Hoogbegaafd… en dan..?’ Bedoeld voor mensen die hun hoogbegaafdheid nog niet zo lang geleden hebben ontdekt -zeg maar: hoogbegaafdheid voor beginners– en tegen van alles en nog wat aanlopen. Die de puzzel maken uit hun verleden, rouwen om gemiste kansen en dat gevoel een plek moeten geven. En dan beginnen met hun hoogbegaafdheid vorm te geven op hun manier.

De peergroup-sessies zijn online en er zijn maximaal 6 deelnemers. De prijs voor de peergroup-sessies wordt € 24,95 maar voor de pilot betaal je € 15,00. Je krijgt bij inschrijving een leaflet over het thema en ik zit de sessie voor. Een peergroup-sessie duurt ongeveer 1,5 uur.

Voorinschrijving

Als ontvanger van mijn nieuwsbrief heb jij nu de kans om je met voorrang op te geven voor de pilot. Dus als je wilt deelnemen aan de eerste peergroup-sessie ‘Hoogbegaafd… en dan..?’, mail of app me dan meteen je gegevens. Ik stuur je dan een bericht zodra de datum bekend is. Je kan ook mijn website in de gaten houden. Daar kan je, na bekendmaking van de datum, je ook inschrijven voor de pilot.

Inloopspreekuur

Ook als je een vraag hebt of even iets aan me wilt voorleggen is daar ook ruimte voor. Ik organiseer in de komende weken op de donderdagochtend weer het online gratis ‘inloopspreekuur’. Hiervoor kan je je opgeven (tot 22 oktober 2020) via het rooster op mijn website.

[edit] PS. Het inloopspreekuur start weer in december.

Of neem contact met me op voor een uitgebreid gesprek over jouw hoogbegaafdheid.

Tot snel!
Arnout.

Terug naar boven…


Nieuwsbrief augustus 2020

Bijna alle mensen die ik spreek in mijn coachingspraktijk zien bij hun kinderen -als ze die hebben natuurlijk- dat ze zich aanpassen op school. Samen met de verveling die bottom-up leren bij ze teweegbrengt, in een te laag tempo en met teveel herhaling, waardoor ze alleen maar meer gedesinteresseerd raken, zorgt dat er vaak voor dat ze thuis moeilijk hanteerbaar worden, terwijl ze op school (in het begin) nog een voorbeeldige leerling lijken te zijn. Dáár passen ze zich dus in extreme mate aan.

Maar wat als je dat nou ook eens op jezelf projecteert? Was je vroeger zelf niet ook zo? En is het niet zo dat je je nu nog steeds voortdurend aan het aanpassen bent aan de methode, het niveau en de snelheid van anderen?Hierover schreef ik op mijn site een bericht dat ik je bij deze in een wat aangepaste vorm ook stuur. Kijk eens wat dit met je doet. Ben jij er klaar voor om je hoogbegaafdheid op een positieve manier voor je te laten werken?

Wat ik onlangs ook heb gedaan is een bore-out test op mijn site beschikbaar gemaakt. De test geeft een indicatie van een bore-out als resultaat en in de mail met de resultaten die je na de test krijgt, staat een heldere uitleg over het verschil in het ontstaan van een burnout en een bore-out. Plus een aantal tips hoe je met een (beginnende) bore-out zou kunnen omgaan.

Altijd maar aanpassen…

De kopvoeters al voorbij

Een hoogbegaafd kind zal zich al op heel jonge leeftijd aanpassen aan zijn omgeving. Nog voordat de schooltijd begint, begint het aanpassen. Thuis is het hoogbegaafde kind met tekenen de kopvoeters al voorbij, maar komt het na de eerste dag op de basisschool thuis met een krastekening. Kopieert gedrag en zal weinig laten zien van wat hij of zij écht kan.

Je wil tenslotte niet anders zijn dan anderen! Niet opvallen! Niet met je kop boven het maaiveld! Geen sociale exclusie! Sociale exclusie doet zelfs fysiek pijn, letterlijk zichtbaar in het pijncentrum van het brein.

Aanpassen als coping

Pas op voor een spagaat

Bij heel veel hoogbegaafden is de belangrijkste copingstrategie zich aan te passen aan anderen. Het kán ook bijna niet anders. Daar is wel een risico verbonden, aan je lange tijd onbewust aanpassen; je vervreemd langzaam van wie je écht bent. En als die kloof te groot wordt, tussen hoe je je steeds voordoet en aanpast en hoe je werkelijk bent, ligt zelfs het ontwikkelen van persoonlijkheidsstoornissen op de loer. En dat kan dan weer foutief worden gediagnosticeerd, omdat je niet als hoogbegaafde gediagnosticeerd zal worden met als oorzaak voor je stoornis een copingstrategie maar op de stoornis zelf.

Wie ben je écht?

Wat doet dat met je, je altijd maar aanpassen aan je omgeving? Het lijkt wel of de samenleving niet voor jou als hoogbegaafde is gemaakt! Ben jij nog aan het ontdekken wat het voor jou betekent en betekend heeft? En wat je hoogbegaafdheid vóór jou kan doen? Hoe zou het zijn om je copingstrategie eens onder de loep te nemen? Je zou kunnen ontdekken dat aansluiten in plaats van aanpassen ook een optie is…

Probeer nu maar eens voor jezelf eens na te gaan of je (nog) weet welke kleur jij hebt als je je nergens aan hoeft aan te passen. Als je je kameleon-modus eens uitzet. Als je echt helemaal jezelf kunt zijn!

Wil je dit verder onderzoeken of ontdekken waar jouw kracht zit en hoe je die weer kan gaan gebruiken? Neem contact met me op voor een gesprek over jouw hoogbegaafdheid.

Tot snel,
Arnout.

Terug naar boven…


Nieuwsbrief Juli 2020

Je krijgt deze nieuwsbrief omdat je je er ooit voor hebt opgegeven of mijn e-book over leiderschap hebt gedownload. Ja, dat kan best wel eens een tijdje geleden zijn…

Nu in de ‘thuiswerktijd’ schrijf ik mijn eerste nieuwsbrief.

Wat een rare tijd en eigenaardige sci-fi film waarin we terecht zijn gekomen. De werkelijkheid is soms gekker dan de gekste fictiefilm, vind je niet?

Op welke manier kan je deze tijd gebruiken om er je voordeel mee te doen? Dat het je toch ook iets positiefs brengt?

Voor mij is het, naast drukte en aanpassing aan de nieuwe manier van werken én leven, ook een moment van contemplatie en dus tijd voor persoonlijke ontwikkeling. Ik heb zelf een belangrijke beslissing genomen en ben gestopt met mijn videomontage-werk dat ik deed voor televisie. Nu ga ik alle aandacht richten op mijn coachingspraktijk en daarnaast ga ik software ontwikkelen.

Jij merkt het misschien zelf ook, dat je bezig gaat met vragen zoals: “Waar was ik nou de hele tijd mee bezig? Wil ik dit wel blijven doen? Kan het ook anders?”

‘Blijf zoveel mogelijk thuis’ en ‘social distancing’ zorgen ervoor dat live 1-op-1 coachingsessies de afgelopen tijd plaatsmaakten voor online (Zoom) sessies. En ik zie om me heen meer dan voorheen de behoefte ontstaan om even met een coach te praten, te sparren, een hart onder de riem, even afblazen, tips krijgen, spiegelen, een steuntje in de rug zoeken om weer verder te komen in deze zo veranderde situatie.

Ik merk dat er hierdoor meer behoefte is aan korte coachingsessies. Daarom heb ik mijn aanbod uitgebreid. Online bied ik nu sessies aan van 1 uur.

Op mijn website staat een aanbod voor deze online sessies. Klik hier voor deze aanbieding!

Als ik op straat loop of in een winkel ben en boodschappen doe, dan merk ik dat al veel mensen de 1,5 meter afstand alweer lijken te ‘vergeten’, er gewoon niet meer mee bezig zijn. Het lijkt allemaal langzaam weer terug te gaan naar ‘normaal’ en dat is ook wel logisch. Zoals bij veel plotselinge verandering vallen we makkelijk weer terug in ons oude patroon.

Als jij deze tijd wil aangrijpen om echt iets blijvend te veranderen zet ik je met alle plezier op het juiste pad. Want het kan echt!

Naast deze korte online sessies bied ik natuurlijk nog steeds de uitgebreidere trajecten. Begeleiding en ondersteuning van hoogbegaafde volwassenen die op de een of andere manier vastlopen in hun werk, loopbaan of privé. Bij deze trajecten werk je vanuit van te voren vastgelegde doelen waar we samen in een aantal fases naartoe werken. Deze sessies doe ik nu ook weer offline, dus gewoon weer face-to-face. Want ook dat kan weer!

Stuur me even een bericht via whatsapp of via mijn website. Ook als je gewoon een vraag hebt of twijfels, neem contact op!

Tot snel!
Arnout.

Terug naar boven…


Schrijf je hier direct in voor de nieuwsbrief:

Je ontvangt een email met daarin een bevestigingslink. Na het klikken op deze link ben je ingeschreven voor de nieuwsbrief. LET OP: Deze mail wil nog wel eens in de spam-box terechtkomen.

Je kan ook direct contact met me opnemen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *